En man slängde sig från taket saknade fallskärm

image26

image27
Bilder från igår. Jag är inte så terminatorarg som jag ser ut haha.

Jag har läst första diktsamlingen från Bob Hansson, "Här ligger jag och duger".
Killen kan verkligen ord, bara hur han sätter ihop dom ger mig så starka bilder.
ex; "Barnbokskurage" eller "Charterresecrazy". Helt underbara.
Här är en av mina favoriter från samlingen.

NITTONHUNDRA
TRETTIONIO

Ingen av oss bar på skuld
också den hade vi ifråntagits
tillsammans med våra äpplen
grammofoner och bruna resväskor.

Lukterna var varken plommon
kvinnoskratt eller ens järnvägsräls.

De första hade redan lämnat oss
lika undanskuffade som då de levde

medan man fraktade oss genom sommaren
och hela världen satt i korgstol

Första natten hade vi sjungit
tills vi förstod att tystnaden
var den enda valuta vi hade kvar
vatten var vackrare
en eller annan trädgårdsslang
en eller annan tennmugg

dom kastar sig över den
som lyrik.

Det var en mycket plötslig
klibbig slags närhet.

människor som tidigare bara varit
varandras lågmälda statister
pressades nu tätt samman
inuti denna ansiktslösa godsvagn
var och en på väg genom en sommar
som inte längre var en sommar, på väg
genom ett manus vars existens
vi ännu tvingade oss avfärda
de unga blundade
de äldsta blundade, kvinnorna
var redan utgallrade
ja,

vi färdades genom sommaren
och språket hade ännu inte lärt sig flyga

bara de av hettan åtstramade nackskinnen
"& jävla skit, jävla skit"
kunde urskiljas vid denna punkt
då själva resandets konturer var så absoluta
att varje tänkbar destination
blev en övermäktig fiende
till alla de kommande platser

vi pratat om

då vi på helgdagar
gått igenom vår stad, på väg hemåt,
från synagogor, teatrar
eller släktingars vardagsrum.

och än en gång
återstår bara konst.


Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0